Interview Jan de Rooij – Contractmanager

“Je moet het grote geheel in de gaten houden.
Alles valt of staat bij communicatie”

Jan de Rooij werkt al meer dan 20 jaar bij de afdeling Technisch beheer van Klimaatservice Holland. Als contractmanager zorgt hij dat de neuzen dezelfde kant opstaan en dat er duidelijke afspraken zijn. Met klanten in verschillende Nederlandse regio’s vraagt dat steeds om een andere aanpak. Jan: “Wie heb ik voor me en hoe ga ik daar mee om? Dat is de uitdaging van mijn werk.”

Ontzorgen en eerlijk zijn

De afdeling Technisch beheer is bij Klimaatservice steeds bezig om de installaties in gebouwen van klanten zo optimaal mogelijk te laten werken. Jan: “We lossen storingen op en we doen onderhoud. Soms is er een nieuw pand waar structureel problemen zijn. Daar zoeken we samen met de klant een oplossing voor.” Dat gaat goed, volgens Jan. Zijn huidige klanten geven de dienstverlening een 9 en soms zelfs een 10. “Dat zit hem vooral in de manier waarop we communiceren”, zegt hij. “Op een eerlijke manier. We doen wat we beloven en als iets niet kan, zoeken we een alternatief. We proberen de klant zoveel mogelijk te ontzorgen.”

Goed gevoel, helder overzicht

Een klant ontzorgen lukt alleen als alle neuzen dezelfde kant op staan. Dat vergt veel overleg. Daarom reist Jan regelmatig door het land om klanten en zijn collega’s op locatie te bezoeken. “Ik ga graag op pad om goede gesprekken te hebben”, zegt hij. Zo is Jan regelmatig in Den Haag en Utrecht, maar reist hij ook naar West-Brabant en Zeeland, verschillende regio’s, met heel verschillende communicatiestijlen. Jan ziet het als zijn taak om iedereen, ongeacht de verschillen, een goed gevoel te geven. “Dat vind ik wel het leukste van mijn werk. We hebben hetzelfde belang, dus we doen het samen. Alles valt of staat bij communicatie.” Het blijft niet bij een gesprek alleen, volgens Jan: “Ik moet het grote geheel in de gaten houden.” Daarom bestaat het werk van Jan ook uit dashboarding en het monitoren van KPI’s. Hij zorgt dat de contracten met onderaannemers binnen het budget passen en dat de klant precies weet welke kosten hij kan verwachten.

Het blijft niet bij een gesprek alleen, volgens Jan: “Ik moet het grote geheel in de gaten houden.” Daarom bestaat Jans werk ook uit dashboarding en het monitoren van KPI’s. Hij zorgt dat de contracten met onderaannemers binnen het budget passen en dat de klant precies weet welke kosten hij kan verwachten.

Rust bewaren

“Ik ben er ook om beslissingen te nemen”, vertelt Jan. “Om de zoveel tijd staat er iemand aan mijn bureau met de vraag: ‘Jan, wat gaan we nu doen?’ Dan hak ik de knopen door.” Met 21 eigen mensen en 30 onderaannemers gebeurt er iedere dag iets anders. Het is aan Jan om de rust te bewaren bij de klant: “Bij een escalatie ga ik direct bellen of mailen. Dat weet de klant: ‘Het komt goed’.”

Van uitzendkracht tot contractmanager

Het kan soms vreemd lopen in je carrière. Jan startte als tijdelijke uitzendkracht bij Klimaatservice, maar vanwege een fout in het systeem verliep zijn contract, zonder dat hij het wist. “Ik stond de volgende dag gewoon op de stoep. Stomtoevallig viel er net die dag een collega uit en mocht ik met zijn bus op pad.” Nu, 24 jaar later, werkt Jan nog steeds bij Klimaatservice. Als ‘serviceman in hart en nieren’ groeide hij door van hulpmonteur tot monteur en daarna van serviceleider tot contractmanager. Hij pakt zelf geen gereedschap meer op, vertelt hij. “Operationeel probeer ik me nergens mee te bemoeien, want mensen op de werkvloer weten het vaak het beste.”

Hard werken in een topsfeer

Jan kwam dus door een samenloop van omstandigheden in dienst bij Klimaatservice. “Ik vind dat we echt een topsfeer hebben”, zegt hij. “Het is ook hard werken, maar je krijgt veel vrijheid en ik mag mijn functie invullen zoals ik dat wil. Dat is een heel groot pluspunt. Als iemand graag iets anders wil, dan nemen ze dat hier bloedserieus. Volgens mij is dat de reden dat veel collega’s nóg 10 jaar blijven.”

Wil je ook bij ons aan de slag als projectleider?
Solliciteer op een van onze vacatures of bel met +31(0)184 613911 voor meer informatie.

Meer collega’s

Dirk de Kruijf

Na gestart te zijn als ontwerper en calculator is Dirk nu werkzaam als projectleider voor nieuwbouwprojecten. 

Dick Brandwijk

Dick is sinds 2007 in dienst en bedrijfsleider van de ‘nieuwe’ tak Elektrotechniek. 

Jaco Timmermans

Jaco is Assistent monteur bij Klimaatservice en leert naast zijn werk door om monteur te worden. 

Kom je ons team versterken?

Bij Klimaatservice BV en Elektroservice BV is er veel mogelijk. Kijk hieronder voor het overzicht aan actuele vacatures in de installatiebranche op onze verschillende locaties.